Paleolivet: Min nye favoritsalat. Rødkålssalat med tahindressing

lørdag den 4. februar 2012

Min nye favoritsalat. Rødkålssalat med tahindressing


Rødkål er billigt. Og rådkål er monstersundt. Fyldt med alle mulige phyto-"duttelutter" og andet godt. Alligevel har jeg tit synes, der var lidt langt inden jeg havde tygget mig og familen gennem et rødkålshoved. Altså lige indtil jeg fandt på denne salat. Muummmms. Prøv den!

 

Skønno rødkålssalat med æble, druer og tahindressing

 

Rødkål, ca ½ hoved hvis det ikke er meget stort
1-2 Gulerod
1 Æble
En god håndfuld vindruer
Frisk spinat (kan undværes)
1-2 spsk Sesamfrø

Dressing:
1/2 dl Koldpresset olie- raps eller anden olie med forholdsvis højt omega3
1-2 spsk Eddike- Jeg havde en valnød æble sag med hjem fra Østrig
2 spsk Tahin
Honning
Salt
Peber

Snit rødkålen så fint du kan med en god stor kniv eller mandolinjern. Halver vindruerne og fjern evt kerner (mine var fra øko-kassen, så der var kerner i)
Jeg drønede både æble og gulerod i foodprocessoren, så de blev virkelig finthakket. Du kan til også rive dem.
Hak evt. spinanten groft.

Op i salatbaljen, med hele baduljen og igang med dressingen.

Bland ca ½ dl olie, 1-2 spsk eddike, 2 spsk tahin, en lille smule honning, salt og peber. Smag lidt til, at det ikke er super syrligt, lidt syrligt må det gerne være. (Er den meget tyk, kan du blande lidt koldt vand i)
Dressing og salat blandes og .....
 
Velbekommen!

Bemærkninger i massevis:
1) Jeg måler sjældent når jeg laver mad, så alle mål er ca mål og kan justeres efter smag og indholdet af dit køkken.
2) Det er Tahin der gør dressingen helt fantastisk sammen med kålen og frugten. Jeg køber ALDRIG tahin i supermarkedet. Den der fra urtekram eller hvor den nu er fra, smager bare helt forkert. Her skal du altså forbi den "tyrkiske"-grønthandler. Det er også meget bedre..... men meget lidt øko....Hvis du ikke har tahin, men cashewsmør kan det også bruges..
3) Eddike. Som skrevet, havde jeg en valnødde-æble eddike med hjem fra min skiferie i Østrig. Elsker at gå i supermarkedet i andre lande og tage "suveniers" med hjem. Du bruger bare den bedste eddike du nu har. Måske hvis du bruger balsamico, kan du undvære honningen... Kunne også finde på at bruge en æble-cider-eddike.
4) Vindruer. Da jeg helt sikkert vil lave salaten igen, og ikke nødvendigvis har vindruer næste gang, er jeg overbevidst om, at jeg kan erstatte disse af en lille smule sød frugt af anden slags. Fx melon.
5) Prøv også den rå rødkål (Det hedder den, fordi den  bliver blød som den rødkål du spiser til jul, og kan erstatte den, men altså er rå.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar